No niin. Olen siis rikkomassa blogineitsyyttäni tässä ja vähän jännittää! Olen 41- vuotias nainen ja asun mieheni kanssa Los Angelesissa. Olen aloittanut salillakäymisen viime syyskuussa 2013, eli n. 9 kuukautta sitten. 

Kun aloitin saliharjoittelun syyskuussa, en "tiennyt mistään mitään". Katselin YouTube videoita, miten tehdä liikkeitä, kävin ahkerasti www.bodybuilding.comissa "opiskelemassa". Selailin tarinoita uskomattomista muodonmuutoksista ja kopioin inspiroivien naisten saliohjelmia etc. 

Yritin syödä terveellisesti, mutta totuus oli, että olin lihonnut Suomessa lomailessani kesän aikana, enkä jaksanut liikaa miettiä syömisiäni. Olin innostunut "bodaamisesta" ja kävin säännöllisesti salilla. Treenasin vapailla painoilla ja ensi kertaa elämässä paino oli voimailussa ja painonnostossa, ei niinkään aerobisessa harjoittelussa.

Olin yläkerrassa bodaajien puolella miesten kanssa, ja yksi hyvin harvoista naisista vapaiden painojen osastolla. Olen aika hyvä sulkeutumaan ulkopuolisen hälyn ulkopuolelle, joten en kiinnittänyt huomiota saliäijiin tai mihinkään muuhun, joka olisi saattanut häiritä keskittymistä. 

Yleensä mielessäni on jo ennen salille menoa tietty ohjelma, jonka aion tehdä. Katselen youtubesta tai www.bodybuilding.comin sivuilta, miten tehdä liikkeet oikeaoppisesti, joten salille mennessäni olen hyvin keskittynyt siihen, mitä olen tekemässä. En siis haahuile siellä päämäärättömästi ja katsele, että mitä laitteita olisi kiva tehdä. 

Sain aika nopeasti tuloksia. Jo muutamassa kuukaudessa aloin saada kommentteja salilla, että "miten olet muuttunut noin nopeasti". Noh, olen sittemmin oppinut, että ne nopeat tulokset ovat, mitä kutsutaan "newbie gains", eli aloittelijoiden tulokset. Totuushan on, että naisille varsinkaan ei kasva lihakset kovinkaan nopeasti.

Kolmen kuukauden jälkeen tulokset alkoivat junnaamaan. Olin tehnyt saliohjelmaa, jonka olin saanut bodybuilding.com saitilta kun laitoin search engineen "paras saliohjelma naisille". Noh, olen sittemmin oppinut, että aloittelijoiden kannattaa tehdä kokovartalo-ohjelma, esim  http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/, New Rules of Lifting for Women, Strong Lifts etc. En ole koskaan tehnyt kokovartalo-ohjelmaa, vaan jalat aina eri päiville. Nykyinen ohjelmani http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout on aikalailla samankaltainen kuin se aikaisempi jolla aloitin.

Kun tulokset alkoivat junnaamaan, päätin että aion aloittaa joko lihasten kasvatuksen tai tiputtaa painoa tarpeeksi, että voin alkaa massakauden. Noh, koska rasvaprosentti oli tuolloin 27% prosenttia ja olin jo aika tukeva n. 60kg, (olen 160cm)  päätin tiputtaa painoa. Aloitin dieetin tammikuussa, ja laihdutin neljä kuukautta 54kg asti. 

Kun aloitin dieetin, aloin laskemaan kaloreita. Itse käytän laskuria www.livestrong.com saitilta. Ennemminkin sen vuoksi, että varmistan, että saan tarpeeksi proteiinia. Nykyään kaikki on IIFYMhttp://iifym.com/iifym-calculator/, eli "if it fits you macros". Se tarkoittaa käytännössä sitä, että mitä tahansa saa syödä kunhan se mahtuu "makroihin". Se sopii vallan mainiosti minulle, koska mitään en inhoa niin paljon kuin "clean eating". Minulle ei todellakaan sovi se, että söisin pelkkää kanaa, munanvalkuista, ja parsakaalia. Mikään roskaruokadieetti IIFYM ei tietenkään ole. Jos pitää huolehtia siitä, että saan ainakin 120 grammaa proteiinia päivässä, ja olen dieetillä, niin siihen ei pahemmin herkkuja mahdu. Mutta pointti on se, että mahtuu edes jotain. Tarkoitus on siis se, ettei mikään ruoka ole "kielletyllä listalla". Mitä tahansa saa syödä, kunhan se mahtuu makroihin. 

Toukokuussa aloitin elämäni ensimmäisen "massakauden" eli tarkoituksellisen lihotuskuurin. Tietenkään sen ei ole tarkoitus olla lihotuskuuri, vaan hyvin hidas prosessi jossa syödään vain 100 kaloria yli kulutuksen. Mutta mun massakausi on ollut täynnä herkkuja ja kaloriylimäärä on varmaan jotain 500, joka ei todellakaan ole ihanteellista ollenkaan. Mulla on aina ollut taipumusta ylensyöntiin ja nyt kun bulkkaan, niin olen hyvin laiska laksemaan kaloreita. 

Olen nyt kuukaudessa lihonnut kilon. Olen aika hämilläni mutta kiitollinen etten ole lihonnut enempää. Haluaisin bulkata ainakin tammikuuhun asti ja sitten tiputtaa tammikuusta kesäkuuhun. 

Mitä olen oppinut tähän asti: -syömisestä: kaikki minkä laitat suuhusi, pitää punnita ja laittaa kalorilaskuriin. Melkein 100 prosenttisesti syy siihen, ettet laihdu on se, että lasket kalorit väärin. Siksi pitää punnita kaikki digitaalisella vaa'alla. Kun olet satavarma, että olet punninnut ja laskenut kaiken, etkä vieläkään laihdu, niin sitten voidaan puhua. Mutta melkein 100%, ei tarvitse. 

Treenaamisesta: älä koskaan tee omaa ohjelmaa. Ammattilaisten tekemät ohjelmat ovat syystä suosittuja. Kaikki harjoittelu on oltava suurimmalta osin kokolihasliikkeiden ja vapaiden painojen ympärillä, eli maastavedot, kyykyt, leuat, soudut, penkki etc. kaikki, mikä tehoaa moniin eri lihaksiin kehossa. 

Kehonrakennus on mielettömän addiktoivaa, ei tee naisista lihaskimppuja vaan kurvikkaita, timmejä ja vahvoja upeuksia :)

Tämä kuva on viikko bulkkauksen aloituksen jälkeen, ja 9 kk. treenaamisen jälkeen, josta 4kk dieetillä. Eli tästä lähdetään rakentamaan kurveja!

image-normal.jpg